torsdag 26. mars 2009


Denne dagen var fullmåne, Satya Paul og Antis bryllupsdag nr 51 og ...HOLI, så derfor måtte det feires.

Til frokost spiste vi en søt pudding. Etter frokost gikk vi ut på plenen og samlet sammen en del folk. Det var laget til to fat med fargepulver. Et med rødt/grønt og et med gul/grønt.
Den "siviliserte" måten å gjøre dette på er å ta pulver på fingrene og farge et sted i ansiktet på den neste mens man ønsker han happy holi.

Dette utarter naturligvis, etter hvert gnis farge over hele ansiktet og kommer på klær og sko og til og med inn i kameraet mitt. Nå har jeg grønn blitz i kameraet. Satya Paul var i skikkelig fridagsmodus og begynte å lese Sardar vitser. Feks, alle barna satt og skrev stil om hockey kampen utenom Sardar, han skrev. kampen er avlyst pga regn. Det er masse Sardar vitser.

Awais Sheikh ville oppleve holi litt mer på kroppen og jeg ble med ham for å ta en tur ut i gatene. Utenfor campusen var det en guttegjeng, 6-7 stykker. De var helt sølv og lillafarget fra topp til tå. Vi listet oss forbi da de skulle ta bilde.

Gatene var folketomme, alle butikkene var stengt. Plutselig kom det kondomer fyllt med vann ned på oss, vi var levende blinker for ungene som satt gjemt bak potteplanter på balkongene og på tak. Et sted klarte jeg akkurat å unngå å bli truffet av en hel bøtte vann.
En bil rundet hjørnet og jeg blir beskutt av ungdommer med vannmaskingevær. Awais slipper hele tiden unna.

I en park var en en ungdomsgjeng, de trommer og danser. De har to store trommer og er dekket av farge, lilla, tukis og sølv. 9-10 ungdommer danset til rytmene. Awais ville være med også. Det viste seg at han er en habil danser, han riktig briljerte. Men for at han skulle kunne danse måtte jeg også, jeg er ikke fullt så habil, litt stiv i kne og hofter og ...neida, det var gøy.

På vei tilbake til campusen kom det noen ungdommer på motorsykkel, de helte lilla vann over meg da de passerte. Kondomer klasket i bakken og jeg ble faktisk trufffet av et egg i skulderen. Egg er "ureglementert" fikk jeg beskjed om senere.

Uansett, så fikk vi en full holi opplevelse. I kveldingen normaliserte byen seg, og noen butikker åpnet. Så var det hjem å vaske kropp og klær.