søndag 12. juli 2009

Litt om Mohan.


Neste dag skulle jeg til en annen del av Dehli, nær JNU, Nehru University. Vi kjørte forbi en stor park eller skog..et villniss. Jeg ble fortalt at jenter bør ikke gå inn der alene. I enden av skogen kom vi til en landsby, der hadde Mohan kontoret sitt. Han jobber for et slags NGO. (bilde, fv Mohan og fetter)

Mohan viste meg en dokumentar fra Kashmir, den var blitt laget etter jordskjelvene for der noen år siden. Dokumentaren handlet om frykten til barna, for vold og krigshandlinger, og hvor ille jordskjelvet hadde traumatisert dem i tillegg. Han filmer mennesker..barn på en flott, respektabel måte, man kan se at han er glad i mennesker. Han kommuniserer sterkt med og til hjertet.

Mohan kommer fra en liten landsby, 6 mil fra Jaipur i Rajastan. Rajastan er kjent for å holde på tradisjonene, og spesielt i fattige landsbyer, hvor folk ikke kan lese og skrive, er tradisjonene ledetråd for hvordan man skal leve livet.

Mohan fikk utdannelse takket være onkel Onkar. Onkar selv strevde veldig hardt for å få utdannelse. Hver dag gikk han 9 km hver vei til skolen, i tillegg måtte han jobbe. Om natten satt han under gatelyset,og leste og gjorde lekser.

Hos onkel Onkar bodde Mohan fra han var syv år, og han har nå god jounalistutdannelse. Mohan inviterte meg til å besøke familien hans, og landsbyen, slik at jeg kunne forstå hvordan livet egentlig er på landsbygda.

Ingen kommentarer: