onsdag 22. juli 2009

Bursdagen min.


Midt på dagen 2 juli tok vi toget til Sevagram. Tidlig 3 juli var vi på stasjonen i Sevagram. Vi ble hentet og vi skulle være i Meenakhi`s hus. (se forrige tur innlegg 24.03.2009) I mars var det fullt hus, men nå var bare Seema og Dr.Sharma der. (bilde fra museumet)

Satya Paul gikk i møter i Serva Seva Sangh, han er leder for organisasjonen som tar vare på arven etter Gandhi. Ashram, museum, universiteter, jordbruksarealer og sykehus...og mer. Jeg ble med til Gandhi`s ashram for å ta noen bilder. (Forrige tur innlegg 16 og 17.03.2009)
Det slo meg at en så viktig person som Gandhi, hans museum og ashram, burde være fyrtårn i det indiske og internasjonale samfunn. Vise oss ikkevoldsveien og ny forskning og utvikling, med fokus på lokal fremgang og lokal produksjon. Museet ser ut som en levning fra syttitallet og ashramen er lite levende..litt stagnert.

Det var bursdagen min og lokalt hadde de faste. Faste betyr her at de ikke spiser proteiner. De bruker sagogryn og poteter, men jeg tror de hadde glemt seg litt, for vi fikk en blanding med peanøtter. Det var en rolig bursdag, lite feiring, men det var helt greitt, hadde masse skriving å gjøre og emailer å svare...jeg får lade opp et par år til førtiårsdagen:)

Ingen kommentarer: