søndag 21. juni 2009

Varme bad.


For å komme med første kolonne ned fra fjellet, måtte vi forlate Badrinath klokken åtte om morgenen. Jeg ville veldig gjerne ha et varmt bad før jeg forlot stedet og jeg gledet meg som en unge.

Da vi kom ned til badet måtte jeg og Satya Paul skille lag for det var separerte herre og damebad. Herrebadet var åpent og hadde to vegger, mens damebadet var helt innebygd. Mennene koste seg i bassenget. Inne hos damene var det fyllt av damer ved inngangen og rundt bassengkanten, men ingen var i bassenget..? Jeg kledde av meg til truse og bh, jeg så at noen til og med var toppløse så jeg tenkte at det var greitt. De smilte og ønsket utlendingen velkommen.

Jeg gikk uti, helt uti og dukket under. Utrolig deilig, vannet var akkurat så varmt man orker å ha det. Ei jente på 8-10 år skvettet vann på utlendingen og ei noe eldre dame fulgte etter meg uti. Jeg skjønner ikke helt, for det var bunn under føttene våre, men dama fikk panikk og klamret seg til meg. Jeg ledet/bar henne til kanten. Da ble jeg veldig populær. Ei dame hoppet uti og tok hendene mine og begynte å chante og telle. Vi dukket opp og ned i vannet lenge, 108 ganger, 108 var det magiske tallet, da var vi ferdige. Oppvarmet tvers igjennom gikk jeg for å skifte.

De ville vite hvor jeg kom fra og smilte og nikket. Det var en hel gjeng fra Rajastan og Madhya Pradesh. Damene oppførte seg helt annerledes og fritt her inne. Ei flott dame sto oppå et bord og kledde på seg sin røde og hvite sari. De nikket og smilte at det var helt greitt å ta av seg bhen for å tørke seg. (Andre steder er det helt uanstendig.)

Klokka var allerede åtte og utenfor sto Satya Paul klar til avgang. Jeg var bestemt på at jeg ville kjøpe meg et blått halskjede før vi dro videre. Sjåføren var klar til avgang oppe i hovedgaten og vi drog avsted....noen hundre meter til kolonnekøen. Det var det restauranter og vi gikk inn og hadde oss frokost.

Det var litt trist å forlate dette stedet, denne smeltedigelen i utkanten av India, hvor indere fra alle stater og kaster blir like. Her møtte de hverandre med åpent sinn. Når de forlater Badrinath er de både renset for synd(?) og har fått en ny identitet som inder.

Ingen kommentarer: