søndag 21. juni 2009

Haridwar.


Vi hadde en fin tur tilbake til Haridwar. Alle de hellige badene hadde kanskje hatt sin effekt for jeg kjente meg i toppform. Kjøringen til Sanjeev hadde jeg blitt vant til, og jeg klarte å holde meg våken hele turen.

Vi ankom Haridwar i to tiden og skulle ta et siste hellig bad før vi skulle reise med toget tilbake til Dehli. Det var mye folk der siden det var midt på dagen. Jeg dukket under og fløyt på ryggen med strømmen og veldig koste meg. Ble skikkelig kjølt ned.

For å skifte gikk jeg inn i dameavdelingen. Det var et stort hus, sikkert 20x20m. Fem meter gikk ut i Ganges slik at man kan gå ned i trappen og duppe deg i Ganges uten å gå ut derfra. Veggene på den delen som var uti Ganges var flettet slik at vann og lys kom inn. Plastposer og søppel lå i hullene.

Jeg forsøkte å skifte klær, men ei dame jagde meg lenger inn i lokalet. Ei anna dame insisterte på å gjøre puja og hun insisterte ennå mer på at hun skulle ha penger. Jeg fikk skiftet i en fart. I utgangen sto ei dame med en svaber, hun gav meg svaberen og sa at hun trengte penger........jeg småjogget derfra.

Om kvelden tok vi tog med air-condititon tilbake til Dehli. Vanligvis reiser vi aldri med air-condition, men Satya Paul ville vise meg de ulike klassene man kan reise på tog med i India. Nå var vi kommet til luksusversjonen av sittecupe.
Det var polstrede seter og man kunne regulere rygglenet. I den billigste varianten er det trebenker, og alltid så fullt at det ikke er sikkert at man får sitte i det hele tatt.

Turen til Dehli tok ca fire timer og vi hadde fire serveringer, inkludert en stor middag. Toalettene var rene og det var toalettpapir. Men.. man må kanskje ha vært i India en stund for å riktig sette pris på og vite hvor unikt det er...
Vi ankom Dehli seint om kvelden og jeg kjente at jeg begynte å bli forkjølet.

Ingen kommentarer: