søndag 21. juni 2009

Deoprayag.



Steder der to elver møtes er et spesielt naturfenomen i India. Og dersom Ganges er involvert er det et hellig sted og man bør ha et hellig bad der. Her i Deoprayag starter endelig Ganges og det er et meget viktig og hellig sted.

Vi gikk ned mange trapper og over ei bro. På broa sto ei lita, brun ku og drøvtygde. De har skikkelig kule, små kyr her. De er ikke redd for noe og litt arrogante i blikket. Videre gikk vi forbi noen butikker og ned flere trapper. Der var det huler i fjellsiden hvor det satt prester og gjorde pujaer. Det var fullt av folk der nede.

Jeg gjorde meg klar i shorts og t-skjorte og skulle til lå gå uti. En veldig ung prest insisterte på å gjøre puja for meg. Han gav meg en orange blomst og helte vann over hendene mine mens han fikk meg til å gjenta mange ord. Tilsist kom han til hva jeg heter og familien min. Og for bare 100-200 rupees kunne jeg sikre fremtiden og velstand til familien min. Men...beklager folkens, jeg ville heller bade.

Det var veldig varmt i luften og jeg hadde kommet til første trappetrinnet da det kom masse protester om at dette var farlig, at det var sterk strøm i elven osv. De ville at jeg skulle sitte på trappen og helle vann over meg fra ei bøtte. Det ble masse diskusjon, jeg påsto at jeg var en ekte viking og var vant til kaldt vann og sterk strøm. De geleidet meg inn på tørr grunn.

Satya Paul bestemte seg for å vise meg hvordan det skulle gjøres. I flere dager hadde han forsøkt å lære meg “to assert my right”, å gjøre hva jeg vil.(uten at det går ut over andre naturligvis) Han er en mester i å få viljen sin gjennom, så jeg bestemte meg for å observere ham nøye.

Han gikk bestemt ned trappen og hadde jevnt tempo. Alt som ble sagt ingnorerte han. Og her kommer det lille trikset tror jeg...han løfter armen som for å skjerme seg mot argumentene og viftet rolig og nonchalant med håndleddet, slik man ville gjort etter irriterende fluer. Han gikk ned i vannet, to ekstra trapper og holdt seg i rekkverket og dukket under tre ganger.

Så var det min tur igjen. Nå var det bare å gå rett uti, ingen kunne stoppe meg siden de hadde latt Satya Paul bade. Jeg holdt meg i rekkverket og dukket under noen ganger. Vannet var friskt og kaldt. Folk smilte og syntes at det var tøft gjort. En hule var garderobe for kvinnene. Det var ca 1.70m i midten og ca 2x2 m gulvflate. Etter mye lirking og luring fikk jeg skiftet klær.

Kua sto fremdeles på brua da vi var på vei opp, vi kjøpte avis og noen skrelte agurker og reiste videre mot Haridwar.

Ingen kommentarer: