lørdag 7. februar 2009

Naturopati

Neste morgen kom Satya Paul fra Dhudike og vi skulle reise til Parta i Bihar om ettermiddagen.

Han insisterte paa at jeg måtte ha en massasje hos naturopatien. Jeg var litt usikker på dette og ble enda mer usikker når de snakket om steambath.

På forhånd hadde jeg sett disse rommene og apparatene. Det var tidlig på morgenen og jeg fikk ikke til å protestere før jeg allerede lå på massasjebenken. Det var en lav trebenk. En eldre, meget bestemt dame satt på benken og begynte å massere. Hun brukte en slags olje. Det var ganske kaldt i rommet så hun tok på en strålevarmelampe som lå på gulvet.
Massagen var overraskende bra.

Etter massasjen måtte jeg drikke et glass nypresset fruktjuice og så bar det inn i steambadet.

En slik konstruksjon har jeg bare sett avbildet i Donald Duck før så jeg var litt bekymret. Det var en stor metallbeholder. Inni var en krakk å sitte på og opperst var et hull til å stikke hodet ut. Jeg satt meg inn i badet og de pumpet inn varm damp og hadde et vått, kaldt håndkle rundt halsen og over hodet. Inne i dampen måtte jeg massere meg selv. Tilslutt måtte jeg skylle over meg med temperert vann for å få normal temperatur igjen.
Det hele var en god opplevelse og jeg ser ikke bort fra at jeg vil prove igjen.

Klokka tre dro Satya Paul og jeg avgårde for å ta toget til Bihar.