onsdag 4. februar 2009

Nå begynner ting å gå seg litt til her.

Naa fikk jeg endelig til aa aapne kommentarfelt slik at alle kan kommentere, naa gaar det an aa prove aa legge kommentar igjen.

Idag morges ble jeg plukket opp av en i administrasjonen for å bli vist litt rundt her. Etter en kopp te og lynkurs i hindi, jeg husker bare et ord nå: namasti(hallo) skulle Pooshpa vise meg rundt. Hun har oversikt over alle aktivitetene her.

De har homeopatisk, naturopatisk og allopatisk behandling. Allopati er visst et annet navn på vanlig medisin. Legene som jobber her gjør det gratis mot at de får dekket transporten. De fleste er pensjonister, de ser veldig unge og friske ut de pensjonistene som jobber her. Pasientene her er blant de absolutt fattigste i Dehli og de får gratis behandling og medisiner.

De har en bruktbokbutikk hvor all inntekt går til førskolebarn i slummen. Også her jobbet noen veldig spreke pensjonister. De kom tre ganger i uke og følte at dette arbeidet var veldig givende.

De har også et kontor for krise hjelp for alenemødre/enker. Enkene får hjelp med en liten "dowry" som er medgift til døtrene sine og andre materielle ting. De gir ut tepper om vinteren og hjelper pensjonister som ikke får pensjon, med en liten sum i mnd.
De er avhengig av donasjoner for å ha noe å gi ut. Da vi gikk ut av kontoret sto det ei ung jente med en unge på tre-fire år der. Jeg unngikk å se henne i øynene da jeg gikk ut........

I tillegg driver de skole for 2000 elever, de har 70 lærere og 30 klasserom.
Det er ganske fullt kan man si, men barna virker veldig blide og fornøyde og de får gode resultater.

De har en systue hvor fattige jenter får opplæring med symaskin. Opplæringen tar seks måneder. Da får de diplom og hjelp til å skaffe seg egen symaskin.

En fretexlignende butikk har de, og et sted hvor de maler opp krydder, 17 ulike slag med krydder. Der jobber fattige kvinner og får vanlig lønn.
Det er også et bibliotek og et kontor hvor de forsker på skriftene og samler inn litteratur etter grunnleggeren.

Tilsist, så har de også en liten bod hvor de serverer frisk juice, der er kjempegod
gulrotjuice.

Imorgen skal jeg ut fra campusen og få se et sted de kaller Mandi Rural Development Center.