lørdag 7. februar 2009

Konsert

Anti og søsteren er veldig glade i såpeoperaer, men om onsdagskvelden ble hun og jeg invitert med på en klassisk indisk musikk kveld. Søsteren maatte se alene paa tv denne kvelden.
En venninne av Anti fra Gujarat inviterte oss med. Arrangementet var for å feire 76 års dagen til en stor danse guru, Maharadji heter han.

Anti og venninnen pyntet seg i Sari og jeg tok på meg silkesjalet og så reiste vi avgårde med en otto i Dehlinatten.
Arrangementet var holdt paa en skole i en annen del av Dehli. Folk var stivpyntet og det var gull og glitter. Praogrammet startet med Maharadjis barnebarn som danset. En ni aar gammel lubben jente danset med stor selvtillit og fikk masse applaus, hun hadde danset fra humn var tre aar.
Saa fulgte en ti aar gammel gutt som spilte på sitar akkompagnert med tabla. Nestemann ut var en ungdom som spilte floyte akkompagnert med tabla.
Og det var noen kjempeflinke jenter som danset i gullkjoler med glitter.

Maharaji måtte ta imot mengder med blomster og gaver, og overrekkelsene måtte foreviges. Dama fra Gujarat hadde gitt meg et spesialoppdrag. Det var aa ta bilde når hun overrekte blomster til Maharaji. Men hun var så rask å gi dem og hadde jeg visst at hun skulle kastet seg ned og kysset føttene hans ville jeg nok timet det bedre. Jeg fikk begge to inn i bildet men det ble tatt da hun var i ferd med aa kaste seg ned, hun blir nok litt skuffet når hun ser bildet.
Men hva kunne jeg gjøre?

Selve konserten var veldig oppløftende, jeg liker indisk musikk...kanskje aller mest lyden av tabla.