tirsdag 3. februar 2009

Livet paa campusen.

Her bor vi enkelt.
Opp klokken syv om morgenen. Så går jeg opp på taket og gjør litt yoga mens fuglene kvitrer og flyr omkring. Det er overraskende mye fugler her midt i Dehli, rovfugler, duer og mange ukjente arter, iallefall for meg.
Det er en fin start på dagen.
Etterpå lager Anti, Satya Pauls kone, en stor kopp te og så leser vi nøye gjennom avisene.
Satya Paul drikker ikke te, han vil ikke være avhengig av noe.

Klokken ti er det frokost. Den pleier å være kjempegod, Anti er en fantastisk kokk.
Hjemmefra tok jeg med brunost for å gi noe av det bedre Norge kunne by på. Hadde med ostehøvel og wasa økologiske knekkebrød. Jeg tror kanskje de syntes at det var litt kjedelig smak, for idag fikk jeg servert toasted brunost med løk og tomater. Jeg kjente ikke osten igjen, ante forst ikke hva jeg spiste. Oppå toasten tok vi en slags tamarindsaus. Nå har jeg fått et helt nytt syn på brunost.

Huset har kjøkken, to stuer, to toaletter, ett soverom og et strykerom med seng, der sover jeg. Det er et forheng ut til gangen, alle dørene holdes åpne.
De har en liten gul mekanisk fugl som kvitrer når det er høye lyder, den sitter og vokter over spisebordet og kvitrer hver gang dora slar igjen.

Frokosten blir spist på fremsiden av huset, på plenen. De har en fin liten plen med gjerde, hekk og noen blomster. Vi bærer ut stoler og bord.
På andre siden er skolegården, der spiller de fotball eller har gynastikk etter rap-musikk.

Anti og søstera hennes som er ugift, slik som meg, og er på langtidsbesøk sitter å strikker i skyggen av neemtreet mens 4-5 ekorn løper opp og ned og på tvers av stammen.

En gutt sitter på plenen og napper bort det grønneste gresset? Folk kommer og går. Det er en smilende fyr som er over alt. Han lager te og vasker opp på flere kjøkken omkring.

Det er veldig annerledes fra det jeg er vant til her, og det er mye jeg ikke forstår. Tror at jeg får ta litt om gangen.

Ingen kommentarer: